مصطلح متداول جداً فى التسويق والمبيعات، الـ Lead دة هو العميل المحتمل، واللى
احتمال انه يجى يشترى منك منتج أو خدمة كبير جداً،
والعميل المحتمل دة مش أى عميل لازم يكون متوفر معاك تقدر توصله بيها مباشرة،
:Leads هي “إمكانية التواصل بعميل محتمل” سواء كان فرد أو جهة تعبر عن رغبتها في ما تقدمه من خدمات ومنتجات، وتسعي الشركات إلي زيادة عددهم وتحويلهم إلي عملاء فعليين يقوموا بشراء ما تقدمه الشركة .
طيب أزاى تعمل Leads ؟
العملية دى اسمها Lead generation يعنى "توليد عملاء محتملين" وبتكون عن طريق جمع أرقام وبيانات العميل ودة بيتم عن طريق كذا طريقة
الطريقة التقليدية،
الشركة بتعمل Event غالباً بيكون مجانى، مش مهم ايه المعروض فيه المهم ان اى حد يحضر يسجل بياناته كلها فيه.
استطلاعات الرأى،
ودى من خلالها الشركات بتقدر تعرف معلومات كتير عن العميل دة ورقمه وايميله
الأونلاين،
وهنا فيه كذا طريقة بيتم استخدامهم عالطول ولو أنت بتدخل على مواقع إخبارية او علمية كتير هتكون شوفتها، زى
تحميل كتيب إلكترونى
ودى طريقة ممكن تستغلها من خلال أنك تقول للعميل دخل ايميلك ورقم موبايلك ونزل الكتاب دة مجاناً
نشرة إخبارية يومية أو اسبوعية
ومواقع كتير جداً بتعمل كدة، تعرض على المستخدم أنه يسجل بياناته عشان يقدر يحصل على النشرة دى مجاناً على ايميله.
طرق التواصل مع العميل دة مهمة جداً ولازم تتم على أساس مدروس زى الـ Tele Marketing أو Tele sales
الإبتساماتإخفاء